Текст статті - PDF (мова українська)
УДК 7.01:32.019.5
DOI: https://doi.org/10.17721/UCS.2017.1.01
І. А. Бондаревська, д-рфілос. наук, проф.
Національний університет "Києво-Могилянська академія"
вул. Григорія Сковороди, 2, Київ, 04655, Україна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
МЕЖІ МИСТЕЦТВА
У статті розглянуто питання розмежування мистецтва і немистецтва як актуальне для сучасної культури. Аналіз здійснено з по-силанням на номіналістичну теорію Тьєррі де Дюва, в якій висунуто ідею імені мистецтва як перформативу, що здійснює досліджуване розмежування. Сам акт іменування регулюється естетичним судженням, яке зберігає свої традиційні характеристики і функції, але змі-нює сам предмет. Наша мета– перевірити ці теоретичні припущення. На підставі аналізу ми доводимо, що перформативна сила імену-вання мистецтвом обумовлена не естетичною природою судження, а соціальними та культурними чинниками, а судження про мистецт-во і судження про красу є відмінними за своєю суттю. Причому судження"це– мистецтво" належить розглядати як політичне, оскільки воно регулює не лише розмежування мистецтва і немистецтва, але й розмежування соціальних позицій та прав на судження.
Ключові слова: Тьєррі де Дюв, межі мистецтва, мистецтво, немистецтво, естетика, політика, мистецтво як соціальна система, естетичне судження.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Арсеньев П. Как совершать художественные действия с помо-щью слов (Тьерри де Дюв. Живописный номинализм) / П. Арсеньев // Логос. – № 4 – М.: Изд-во Института Гайдара, 2015. – С. 225–234.
2. Бурдье П. Исторический генезис чистой эстетики. Эссенциалистский анализ и иллюзия абсолютного [Електронний ресурс] / П. Бурдье // Новое литературное обозрение. – 2003. – № 60. – Режим доступу: http://magazines.russ.ru/nlo/2003/60/burd-pr.html
3. Гумбрехт Г. У. Похвала спортивній красі / Г. У. Гумбрехт. – К.: ДУХ І ЛІТЕРА, 2012. – 216 с.
4. Дюв Т. де. Авангард и потеря ремесла – простое обьяснение / Т. де Дюв // Философский журнал. – 2013. – № 1 (10). – С. 89–96.
5. Дюв Т. де. Глокальное и сингуниверсальное. Размышление об искусстве и культуре в глобальном мире [Електронний ресурс] / Т. де Дюв //
Художественный журнал. – № 84, 2011. – Режим доступу: http://moscowartmagazine.com/issue/13/article/177
6. Дюв Т. де. Живописный номинализм. Марсель Дюшан, живопись и современность / Т. де Дюв. – М.: Изд. Института Гайдара, 2012 –368 с.
7. Дюв Т. де. Именем искусства. К археологии современности / Т. де Дюв. – М.: Изд.дом Высшей школы экономики, 2014. – 192 с.
8. Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства / Х. Ортега-и-Гассет // Самосознание европейской культуры ХХ в. – М.: Изд-во политической литературы, 1991. – С. 230–263.
9. Danto A. The Artworld / A. Danto // The Journal of Philosophy. – 1964. – Vol. 61, Issue 19. – Р. 571–584.
10. Luhmann N. Art as a Social system / N. Luhmann. – Stanford,Stanford University Press, 2000 – 422 р.
11. Nehamas A. Only Promise of Happiness / A. Nehamas. – Princeton and Oxford: Princeton University Press. – 2007. – 186 p.
12. Shiner L. The Invention of Art. A Cultural History / L. Shiner. – Chicago, University of Chicago Press, 2001. – 352 р.
© Бондаревська І. А., 2017
© Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2017