Назад до випуску

Текст статті - PDF

DOI: https://doi.org/10.17721/UCS.2021.1(8).09

УДК 78.01: 7.071.5

І. В. Живоглядова, канд. філос. наук, доц.

Київський національний університет імені Тараса Шевченка,

вул. Володимирська, 60, м. Київ, 01033, Україна

ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА КРЕАТИВНОСТІ: ВИКЛИКИ ПАНДЕМІЧНОГО ПЕРІОДУ

Присвячено аналізу проблеми адаптації мистецького середовища до викликів глобальної кризи співтворчості, що спричинена су- часною пандемічною ситуацією. Зазначено, що істотні зміни, які характеризують сучасну соціально-культурну ситуацію, визначили посилену увагу науковців – теоретиків та практиків мистецького світу, до проблем гуманітаризації всіх напрямів людської діяльнос- ті, зокрема і її комунікативної складової. Проблема фізичного виживання людства в умовах глобальної пандемії перетворилася на про- блему виживання світу мистецтва, його акторів, проблему свободи і доступності художньої комунікації як суспільного блага: мисте- цтво стає дедалі більш суспільно необхідним для подолання іншої епідемії – "епідемії самотності". Дослідження ґрунтується на розу- мінні того, що в цих надзвичайних обставинах саме співтворчість стає дієвою формою культурного опору соціальному дистанцію- ванню, протидії хаосу думок, почуттів та дій. Це суспільно важливий процес піднесення чуттєво-емоційної комунікації до вищих рівнів діалогічного естетичного освоєння світу.

Здійснено аналіз колективних зусиль найвідоміших музеїв світу з підтримання світу мистецтва завдяки креативізації форм і спо- собів художньої комунікації та її підтримки. Стале майбутнє мистецтва отримує ресурси, що відкриваються завдяки накопиченню культурного капіталу солідарних дій музейних й інших організацій та уважного ставлення до їхньої якості у процесі впровадження інновацій. Пошуки способів художньої комунікації в період збільшення соціальної дистанції примусили музеї не тільки діджиталізувати предметну частину власних художніх експозиційних скарбниць, але й працювати над кардинальною зміною форматів подій. Завдяки перетворенню сучасних галерей та музеїв на інклюзивні простори історія мистецтва, представлена сучасними музейними практика- ми, усупереч аргументам життя отримує нове дихання, яскраво демонструючи сталість ресурсів досвіду індивідуальної та спільної креативності.

Зроблено висновок, що період "кризової креативності" стає не просто часом відповідей на зовнішні виклики, що назрівали роками, а часом самоорганізації, самовпорядкування світу мистецтва (музеїв, художніх галерей, артіндустрії, творчості окремих митців). Цей без- прецедентний час потребував знаходження нових моделей співтворчості. Вони випробовуються на спроможність створювати умови для збереження, підтримання й обміну культури особистісних переживань у реальному часі, що сформована попередньою історією діало- гу – творчого спілкування автора і глядача. Межі творів мистецтва і виставкових просторів, що звужені фізичною відсутністю глядачів, усуваються завдяки розширенню живого контенту за допомогою впровадження інноваційних форм творчої комунікації.

Ключові слова: пандемічний період, світ мистецтва, сучасні музейні креативні практики, співтворчість, художня комунікація, культура сприйняття.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Бишоп К. Антагонизм и эстетика взаимодействия / К. Бишоп // Невозможное сообщество. – Москва: Моск. музей соврем. искусства, 2015. – Кн. 3: Антология. – С. 148-170.

2. Бишоп К. Искусственный ад: партиципаторное искусство и по- литика зрительства / К. Бишоп. – М.: V-A-C press, 2018. – 528 с.

3. Буррио Н. Реляционная эстетика. Постпродукция / Н. Буррио. – М.: Ад маргинем пресс, 2016. – 216 с.

4. Буррио Н. Соприсутствие и доступность: теоретическое нас- ледие Феликса Гонсалес-Торреса. [Електронний ресурс] / Н. Буррио // Реляционная эстетика. Постпродукция. – М.: Ад Маргинем пресс, Му- зей "Гараж", 2016. – Режим доступу: https://artguide.com/posts/1071

5. Маслікова І. У пошуках спільного блага: етичні колізії соціаль- них практик. Монографія / І. Маслікова. – К.: Вид. "Міленіум", 2018.– 338с.

6. Adorno T., Horkheimer M. The Culture Industry: Enlightenment as Mass Deception. [Електронний ресурс] / T. Adorno, M. Horkheimer – Ре- жим доступу: https://www.marxists.org/reference/archive/adorno/1944/ culture-industry.htm

7. Artnet News [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://news.artnet.com/art-world/editors-picks-april-13-2020-1827048

8. Benjamin W. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. [Електронний ресурс] / W. Benjamin – Режим доступу: https://www.marxists.org/reference/subject/philosophy/works/ge/benjamin.htm

9. Davis B. How We Should Reimagine Art's Mission in the Time of "Social Distancing" , March 23, 2020. [Електронний ресурс] / B. Davis – Режим доступу: https://news.artnet.com/opinion/social-distancing-art-1810029

10. Google Arts & Culture [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://artsandculture.google.com/

11. Horning R. The Price of Shares. [Електронний ресурс] / R. Horning // Out of Practice Ten Issues of Even, 2015–18. – Режим досту- пу: http://evenmagazine.com/the-price-of-shares/

12. Rea N. Dawn of the Online Biennial Era? The Biennale of Sydney Becomes the First Major International Art Show to Go Virtual, March 23, 2020. [Електронний ресурс] / N. Rea – Режим доступу: https://news. artnet.com/art-world/the-biennale-of-sydney-is-moving-online-1811871

13. SmithWilliamS.Theculturalbailoutweneedhasbeenalongtime coming, March 19, 2020. [Електронний ресурс] / William S. Smith – Режим доступу: https://www.artnews.com/art-in-america/features/cultural-bailout- pandemic-1202681648/

14. Smith William S. Tableaux vivants are giving us life during the pandemic, May 8, 2020. [Електронний ресурс] / William S. Smith – Режим доступу: https://www.artnews.com/art-in-america/features/tableaux-vivants- replicate-art-masterpieces-during-covid-19-quarantine-1202686492/

15. The British Museum [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.britishmuseum.org/collection

16. The British Museum, Blog [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://blog.britishmuseum.org/europe-and-the-world-a-symphony-of-cultures/

17. The Louvre [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.louvre.fr/en/online-tours#tabs

18. The Metropolitan Museum of Art [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.metmuseum.org/

19. The Met Report, March 2020–2021 [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.metmuseum.org/-/media/files/blogs/now-at-the-met/the- met-report.pdf?la=en

20. The National Gallery of Art. [Електронний ресурс]. Режим досту- пу: https://www.nga.gov/

21. The National Gallery of Art, Washington [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.nga.gov/education/teachers/lessons-activities/ pre-k.html

22. The Vatican Museums. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.museivaticani.va/content/museivaticani/en.html

© І. В. Живоглядова, 2021