Назад до випуску

Текст статті - PDF

DOI: https://doi.org/10.17721/UCS.2022.1(10).07

УДК 316.7+316.33+394

Д. А. Бандурко, бакалавр культурології, 

Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 

вул. Володимирська, 60, м. Київ, 01033, Україна

Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

КУЛЬТУРОЛОГІЧНИЙ АНАЛІЗ РЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ГАСТРОНОМІЧНИХ ПРАКТИК У НОВИХ МЕДІА

Стаття присвячена вивченню проблеми харчування, яка є базовою підставою безпеки існування як окремої люди- ни, так і будь-якої спільноти. Перехід до термообробленої їжі є необхідним етапом олюднення людини в процесі її ви- ходження з природи, адже підвищення рівня засвоєння страв забезпечує вивільнення часу на інші види діяльності та, відповідно, їх більш складну спеціалізацію. Тому перетворення "сирого на варене" (К. Леві-Строс), що входить в базо- ву дефініцію гастрономічної практики, передбачає не лише технологію кулінарії (власне операції з їжею), але й процес само-виробництва людини, що має соціальний і космологічний контекст. Цей процес має бути зрозумілий в історич- ній динаміці. Адже кожна історико-культурна епоха здійснює "продуктову революцію" (Ф. Бродель) та створює власні "смаки раю" (В. Шивельбуш). У новочасних гуманітарних галузях можна говорити про наявний зв'язок між культурни- ми студіями, медіадослідженнями та появою нового напрямку food studies, що активно розвивається на основі існую- чих гуманітарних наукових підходів до медіа й гастрономічних практик разом.

Гастрономічні практики, які вплетені у глобальний медіапростір, і гастрономічна культура, яка постає як процес де-диференціації структур повсякденності та медіасередовища, представляють собою актуальні предмети куль- турних досліджень.

Ключові слова: культурологічний аналіз, гастрономічна практика, кулінарна культура, нові медіа, культурна практика, медіотизація.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Антонова Н., Пименова О. Гастрономические практики как пре- дмет социологического анализа: направления исследований / Н. Анто- нова, О. Пименова // Дискуссия. – 2016. – No 2(65). – С. 72–76.

2. Барт Р. К психосоциологии современного питания / Р. Барт // Барт Р. Система моды. Статьи по семиотике культуры. – М.: Изд-во им. Сабашниковых, 2004. – С. 366–376.

3. Бродель Ф. Материальная цивилизация, экономика, капитализм –XV–XVIII вв.: В 3 т. / Ф. Бродель. – М.: Прогресс, 1986. Т. 1: Структуры повседневности. – 592 с.

4. Бурдье П. Различие: социальная критика суждения / П. Бурдье // Западная экономическая социология. Хрестоматия современной классики. –М.: РОССПЭН, 2004. – С. 537–567.

5. Капкан М., Лихачева Л. Гастрономическая культура: понятие, функции, факторы формирования / М. В. Капкан, Л. С. Лихачева // Известия Уральского государственного университета. Серия 2. Гума- нитарные науки. – 2008. – No 55. – Вып. 15. – С. 34–43.

6. Ле Гофф Ж., Трюон Н. История тела в средние века / Жак Ле Гофф, Н. Трюон. – М.: Текст, 2008. – 189 с.

7. Лотман Ю., Погосян Е. Великосветские обеды: Панорама сто- личной жизни / Ю. Лотман, Е. Погосян. – СПб.: Пушкинский фонд, 1996. –318c.

8. Шестакова Е. "Гастрономическая культура" в контексте разви- тия медиа-грамотности студентов профильных и непрофильных спе- циальностей вузов / Е. Шестакова // Thesaurus. – 2017. – Выпуск IV. – С. 262–275.

9. Counihan, C., Van Esterik, P. Food and Culture: A Reader / C. Counihan, P. Van Esterik. – London: Routledge, 2008. – 564 р.

10. Douglas, М. Deciphering a meal / М. Douglas // Food and Culture: A Reader; ed. by C.Counihan, P.Van Esterik. – New York, London: Routledge, 1997. – P. 36–54.

11. Hepp, A., Hjarvard, S. Krotz, F. Mediatization: Theorizing the Inter- play between Media / A. Hepp, S. Hjarvard, F. Krotz // Culture and Society. Media, Culture & Society. – 2015. – No 2. – Р. 1–11.

12. Johnson, J., Goodman, M. Spectacular Foodscapes: Food Celebri- ties and the Politics of Lifestyle Mediation in an Age of Inequality / J. Johnson, M. Goodman // Food, Culture and Society. – 2015. – Volume 18. – Issue 2. – Р. 205–222.

13. Leer, J., Klitgaard, K. Food and Media: Practices, Distinctions and Heterotopias / J. Leer, K. Klitgaard. – Routledge, 2016. – 222 р.

14.E. Levinas. Retrieved from: https://ericroorback.wordpress.com/ 2008/03/10/on-food-and-philosophy-why-only-a-being-that-eats-can-be-for- the-other/

15. Lévi-Strauss, C. The Raw and the Cooked / C. Lévi-Strauss. – Harper and Row, 1969. – 422 р.

16. Meister, M. Cultural Feeding, Good Life Science, and the Food TV Network / M. Meister // Mass Communication and Society. – 2009. – No 2 (4). – Р. 165–182.

17. Reckwitz, A. Toward a Theory of Social Practices / A. Reckwitz // European Journal of Social Theory. – 2002. – No 5. – Р. 242–263.

18. Reilly, J. The Impact of the Media on Food Choice / J. Reilly // The Psychology of Food Choice. – Wallingford: CABI, 2006. – Р. 202–223.

19. Rousseau, S. Food and social media: you are what you tweet / S. Rousseau. – Plymouth: Altamira Press, 2012. – 117 p.

© Д. А. Бандурко, 2022